Seres, малък китайски автомобилен производител, известен преди години със своите миниванове за 30 000 юана ($4200), изпревари луксозните BMW и Mercedes през 2024 г., превръщайки се в лидер в сегмента на луксозните автомобили за по-малко от четири години!
Позната в началото като DFSK Motor, Seres започва партньорство с телекомуникационния гигант Huawei през 2021 г., лансирайки бранда Aito за премиум електрически и хибридни SUV-ове. Оттогава ръстът на Seres е главозамайващ. Продажбите се утроиха за три години до около 427 000 автомобила през 2024 г., докато акциите на компанията, листнати на борсата в Шанхай, са скочили със 120%.
Чрез популярния си SUV M9, Aito стана най-продаваната автомобилна марка в Китай миналата година в категорията от 500 000 юана и нагоре, въпреки че автомобилът беше пуснат на пазара едва в края на 2023 г. Доставките на просторния модел, който разполага с операционната система Harmony на Huawei, табло с три екрана и много други дигитални системи, бяха около 151 000 бройки, според данни на базираната в Шанхай автомобилна консултантска компания ThinkerCar.
Цената на най-базовата електрическа версия на M9 започва от 509 800 юана (около 122 000 лв.). Освен M9, най-новият премиум модел на Aito е M8, малко по-малък SUV, пуснат на пазара по-рано тази година.
Луксозният сегмент в Китай се смяташе за последния пъзел от автомобилния пазар, относително изолиран от прехода към електрически автомобили. Освен това се шири мнението, че по-младите производители на електромобили нямат опита и ноухауто, за да се борят с доказалите се през годините луксозни марки. Aito обори това разбиране, показвайки колко бързо се променят вкусовете на китайските потребители, в частност тези на луксозни автомобили.
Това е и свидетелство за успеха на китайските производители на смартфони Huawei и Xiaomi. Когато двата гиганта, независимо един от друг, за първи път започнаха да говорят за навлизане на пазара на електрически автомобили преди около четири години, те се сблъскаха с голям скептицизъм. Продажбите на Xiaomi бяха засегнати от фатална катастрофа с участието на един от моделите им в края на март, в който загинаха три млади момичета, но въпреки това седанът SU7 продължава да се радва на добро търсене.
На брифинг за медиите през 2022 г. Жанг Сингхай, председател на Seres, каза, че мнозина се съмняват, че Seres, която до този момент произвеждаше предимно евтини миниванове, и Huawei, която никога преди не беше произвеждала коли, могат да създадат луксозна марка. Е, цифрите казват друго. През 2024 г. брандът Aito е продал 151 000 автомобила, BMW е реализирал 145 000 продажби, а Mercedes – 127 000.
Но всичко това не значи, че ситауцията е безоблачна, напротив. Пазарът на луксозни автомобили в Китай е претърпял спад от 23% през 2024 г., показват данни на ThinkerCar, повлиян от икономическия спад в страната и слабото потребителско доверие. Съществува и продължаваща ценова война. Оригиналната цена на повечето от обновените модели на M9 през 2025 г. е намалена с между 10 000 и 20 000 юана, но въпреки това Aito започва да изостава. През януари и февруари Mercedes е доставил 22 160 автомобила, а BMW - 18 130, изпреварвайки Aito със 17 190 бройки, според ThinkerCar. Общите продажби на Seres също са спаднали през първото тримесечие (-42%).